Bij een productwaarde is de ‘belevingswereld’ bepalend. Deze belevingswereld is deels een afspiegeling van de zichtbaarheid voor de consument. Is er daarom een productwaarde te onderkennen voor MVO?

De consument is in merendeel van de ondernemingen die zich bezig houden met MVO toch eerder een andere onderneming of organisatie dan een eindconsument. Of er dan van een productwaarde gesproken kan worden is dus de vraag. B2B georiënteerde ondernemingen onderscheiden zich op verschillend vlak, vergeleken met ondernemingen die aan de individuele consument levert.

Binnen de groep van eindconsumenten zijn er andere krachten aan het werk dan tussen ondernemingen uit een bedrijfs/productkolom. Met een meer en meer product gerichte maatschappij is de productwaarde tevens onderhevig aan de productmentaliteit. Door het verwerven van deze productmentaliteit lijkt tot een product verheven. Zo ook MVO. Niet alleen MVO als zijnde Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maar eigenlijk alles wat daarmee samenhangt. Afhankelijk van een marketing strategie, zal het dan een hype zijn of niet. Hoe dan ook heeft MVO dan verloren. Bij het degraderen van MVO, door de productmentaliteit, tot een product komt het op een tegenstrijdig niveau te staan met de duurzaamheidsgedachten.

Bob Schoon